Újabb részletek derültek ki a Groznij közelében lelőtt azeri utasszállító repülőgép ügyében

News
3 Július 2025 11:53
44
Újabb részletek derültek ki a Groznij közelében lelőtt azeri utasszállító repülőgép ügyében

A 2024 december 25-én a Groznij közelében lelőtt, az AZAL (Azerbaijan Airlines) tulajdonában lévő "Embraer E190" típusú repülőgép tragédiájával kapcsolatban újabb, megdöbbentő részletek láttak napvilágot – számolt be róla az Oxu.Az a Minval.az hírportálra hivatkozva.

A korábban kiszivárgott információk szerint Dmitrij Paladicsuk légvédelmi kapitány beismerő levelet írt, amelyben elismerte, hogy ő adott parancsot a rakéták kilövésére. A levél mellett egy videó is nyilvánosságra került, amely a rakétatámadás pillanatát rögzítette.

Paladicsuk elmondása szerint a 75564-es katonai alakulat 1. légvédelmi tüzérségi hadosztályának, azon belül is a 274-es számú "Pantsir-S" önjáró légvédelmi egység személyzetének parancsnoka. A tragédia idején, 2024. december 25-én, Groznij városának légvédelmi szolgálatában teljesített szolgálatot.

Kapitányi jelentésében részletesen leírja, hogy parancsot kapott az 1-es fokozatú készültségre és a célpont megsemmisítésére, amelynek nyomán két rakétát lőtt ki. Később azonban kiderült, hogy nem tudta felismerni, hogy egy polgári repülőgépről van szó, mivel a harcjármű több műszaki hibával is küzdött, és kizárólag a Védelmi Minisztériumtól kapott utasítás alapján járt el.

A kihallgatás során Paladicsuk elmondta, hogy 2024 decemberében Groznij stratégiai objektumainak védelme érdekében a 4. Légvédelmi Hadsereg 51. légvédelmi hadosztályának közvetlen irányítása alá került. Korábban Szíriában teljesített szolgálatot. Az a jármű, amelyből a rakétákat indították, már 2017 óta Szíriában volt bevetésen, és Groznijba történő áthelyezése óta nem kapott megfelelő karbantartást. Az önálló optikai megfigyelőrendszer – amely a radaradatok alapján segít a célok bemérésében és követésében – hibásan működött.

Ennek következtében a személyzet nem tudta vizuálisan azonosítani a célpont sziluettjét. Paladicsuk szerint már december 15-én is vakon kellett tüzet nyitnia légi célpontokra. A jármű több rendszere – köztük a többfunkciós radar és a hőkamera – szintén nem működött megfelelően.

A kiszivárgott hangfelvételeken Paladicsuk saját bevallása hallható, amint egy katonatársával beszél:

„Igen, Max, kétszer lőttem. Kiadtam a parancsot, majd amikor a rakéták célt tévesztettek, közölték, hogy a saját gépünk volt. Még mindig fáj a fejem, halálosan megijedtem. Majdnem lelőttem a sajátjainkat. Szerencsére nem találták el. Nem tudom, a lövés iránya és távolsága más volt, de a rakéták megsemmisítésre indultak. Nem láttam semmit, az eszköz nem működött rendesen. Dronok közeledtek nyugatról és délről is. Nekem csak két irányom volt: északnyugat és délnyugat.”

Egy másik felvételen a következőt mondja:

„A repülő drónok sziluettje szinte megkülönböztethetetlen. A radar és az optikai-elektronikai rendszer hibás. 4 km távolságból csak egy nagy foltot látok, és nem tudom megkülönböztetni a repülőgépszerű drónokat. Szíriában sokkal nagyobb távolságban is felismertem a célokat, itt ez nem megy. A gép 2017 óta volt használatban Szíriában, és az alkatrészek 90%-a hiányzott.”

A "Pantsir-S" rendszer állapota Groznijba telepítéskor is erősen kifogásolható volt, ez közvetlenül hozzájárult a tragédiához. A kapitány elmondása szerint a tűzparancsot a 51. Légvédelmi Hadosztály ügyeletes tisztjétől kapta – ráadásul nem a hivatalos kommunikációs csatornán, hanem mobiltelefonon, ami súlyos szabályszegésnek számít, és a katonai vezetés felelőtlenségére utal.

Mindezek fényében úgy tűnik, hogy a 38 ember életét követelő tragédia elsősorban az Oroszországi Föderáció Védelmi Minisztériumának, azon belül a 4. Légierő Hadsereg 51. Légvédelmi Hadosztályának hibájából következett be. A katonai vezetés nem biztosította a megfelelő technikai feltételeket a harcjármű személyzete számára, és nem felügyelte megfelelően azok tevékenységét.

Forrás: https://oxu.az/
Kép: https://www.azal.az/